Det är på gatan det händer. Och till viss del i tält. Åtminstone i fredags då jag och min fru gjorde ett svep i vimlet som utgjorde Göteborgs Kulturkalas under mer eller mindre grånande skyar, som trots ihärdiga försök inte lyckades få feststämningen att krackelera.
Var de inte en kvartett en gång i tiden? Som blev en trio, som blev en duo som sedan blev historia. Nu var i alla fall två av dem tillbaka på scen tillsammans och värmde upp med en kortare gatuföreställning som bland annat inbegrep sydafrikanska sånger och uppmuntran till publiken att själva medverka. Ken Wennerholm och Göran Rudbo lyckades också bra med inte minst det sistnämnda, i ett set som verkligen kan kallas unplugged i ordets mest genuina bemärkelse. Det handlar alltså om Göteborgs egna feelgood-ambassadörer Triple & Touch.
Kultursommarjobbare med covers på repertoaren, samt inslag av koreografi och kortspelstrick. Även det i vimlet längs med Avenyn.
Soul med Sahlin – med sladdar och under tak eller mer exakt skyddande tältduk – levererades under rubriken ”Sommarestrad”. Anna Sahlin, also known as Sahlene, bördig från Söderhamnstrakten i Hälsingland och med en del schagerbedrifter på sitt samvete, har en del av den varan. Soul. I dess aningen rivigare och rossligare inkarnation, typ klassisk rhythm & blues i moderniserad form.
Kängurukött är hälsosamt och rekommenderas varmt av australiska utställare som trängdes med kulinariskt sinnade kolleger från stora delar av världen vid Gustav Adolfs torg. Själva kan vi rekommendera den franska kycklinggrytan smaksatt med blue cheese (alltså troligen någon form av mögelost) liksom österrikiska salta brödkringelvarianter, bitar av baklava, italiensk konfekt som konkurrerade med brittisk dito och förmodligen en hel del annat som vi bara kände dofterna av; med ursprung i Polen, Spanien, Thailand och några nationer till. Hårda prioriteringar var nödvändiga för att undvika personlig konkurs.